خدمات اينترنتي خدمات اينترنتي .

خدمات اينترنتي

نرم‌افزار چيست؟ شناسايي انواع نرم‌افزار

نرم افزار، مجموعه اي از برنامه هاي رايانه اي، رويه ها و مستندات است كه انجام كارهاي مختلف بر روي يك سيستم رايانه اي را بر عهده دارد. عبارت "نرم افزار" براي نخستين بار توسط جان توكي در سال 1958 مورد استفاده قرار گرفت. در سطح بسيار ابتدايي، نرم افزار كامپيوتر، متشكل از زبان ماشين است كه شامل گروهي از مقادير دودويي بوده و دستورالعمل پردازنده را تعيين مي كند. دستورالعمل پردازنده تغيير بيان از سخت افزار كامپيوتر در يك توالي از پيش تعريف شده مي باشد. به طور خلاصه، نرم افزار كامپيوتر، زباني است كه اصطلاحاً به وسيلۀ آن يك رايانه، صحبت مي كند. انواع مختلفي از نرم افزار هاي رايانه اي وجود دارد و بايد ديد اقسام اصلي آنها كدامند؟

نرم افزار‌ها از منظرهاي مختلفي قابل دسته بندي و تقسيم مي باشند و متخصصين علوم رايانه اي با توجه به ابعاد مختلف نرم افزار به ارائۀ تقسيم بندي هاي متفاوتي از اين پديدۀ فناورانه پرداخته اند.

 با توجه به اين نكته كه هر تقسيم بندي مي بايستي فلسفه و فايده اي داشته باشد و از طرفي نرم افزار از دو بعد فني و حقوقي نيز امكان دسته بندي دارد، آنچه در پي مي آيد بر آن است كه نرم افزار را از منظرهاي متفاوتي مورد دسته بندي و تحليل قرار دهد تا زوايا و ابعاد فني و حقوقي نرم افزار ، قدري روشن تر گردد؛ زيرا به نظر مي رسد، ميزان و شكل حمايت حقوقي با توجه به اجزا، مراحل و اقسام نرم افزار، متفاوت خواهد بود.

 ۱-تقسيم بندي هاي فني نرم افزار

به جهت فني و ابعاد مرتبط با علوم رايانه اي، نرم افزار ها را با توجه به معيارهاي گوناگون از جمله هدف و مأموريت نرم افزار، زمينۀ استفاده، نوع نقش و عملكرد و يا كاربر نرم افزار، مي توان مورد تقسيم بندي‌هاي مختلفي قرار داد. ذيلاً با توجه به معيارهاي پيش گفته به بررسي انواع نرم افزارها از جهت فني خواهيم پرداخت.

۲-تقسيم بندي هاي حقوقي نرم افزار 

  با توجه به اينكه نرم افزار پديده اي فني بوده و در عين حال، داراي ارزش اقتصادي و مطلوبيت عرفي، مي باشد، نيازمند مجموعۀ قواعد و حمايت هاي حقوقي است تا بتوان به وسيلۀ آن، روابط پديدآورندگان و مالكان نرم افزار را با مشتريان و مصرف كنندگان تنظيم كرده و از بروز اختلافات و نابساماني ها و همچنين سوءاستفادۀ ناقضان احتمالي حقوق صاحبان حق در اين حوزه جلوگيري به عمل آورد. در اين راستا دسته بندي نرم افزار از حيث محدوده و نحوۀ بهره برداري كاربران و مشتريان نرم افزار ، امري بسيار حائز اهميت است كه ذيلاً به آن پرداخته خواهد شد.
نرم افزار مهندسي
 نرم افزار مديريتي

 


برچسب: نرم افزار، نرم افزار جديد، نرم افزار هلو، نرم افزار مهندسي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ دى ۱۳۹۴ساعت: ۱۱:۳۳:۴۹ توسط:علي خدارحمي موضوع:

اينترنت چيست ؟

در اين مقاله سعي مي شود به زباني بسيار ساده به تاريخچه به وجود آمدن اينترنت و بعضي از كاربردهاي آن به صورت كلي بپردازيم.

اينترنت نام شبكه اي است كه در آن ميليونها كامپيوتر از سراسر جهان به هم متصل شده اند. اين كامپيوترها يا براي شركت هاي بزرگ مي باشند كه تنها برنامه نويسان قادربه ارتباط با آنها هستند يا اينكه از جمله كامپيوترهايي هستند كه در خانه مورد استفاده قرار مي گيرند.
از اينترنت براي ارتباط و تبادل اطلاعات در فرم هاي مختلف استفاده مي شود.با استفاده از Email مي توانيد نامه ها و انواع مختلف فايل ها را به كاربر ديگري بفرستيد. در Froum ها افراد مختلف در مورد موضوع يا موضوعات خاصي بحث مي كنند.با استفاده از Chat ميتوان همانند تلفن نوشتاري با افراد ديگر ارتباط بر قرار كرد .

علاوه بر اين در اين شبكه ميتوانيد به خريد كتاب يا پيدا كردن كار نيز مبادرت ورزيد. در طي سفر خود در دنياي وب ممكن است با چيزهايي مفيد يا غير مفيد برخورد كنيد.

شروع كار اينترنت چگونه بود؟

در اواخر دهه شصت و در جريان جنگ سرد ، دولت ايالات متحده تصميم گرفت كه راهي را ابداع كند كه از طريق آن در هنگام حملات اتمي ، خطوط ارتباطي باز باشند. در گذشته براي انجام اين كار يك مركز كنترل وجود داشت كه وظيفه انتقال پيام ها را بر عهده داشت . اگر يكي از اين مراكز مورد بمباران قرار مي گرفت تمامي شبكه ها از كار مي افتاد. در نتيجه اداره تحقيقات روي پروژه هاي پيشرفته (ARPA) تصميم به ايجاد يك شبكه كامپيوتري بدون مركز كنترل گرفت و در اوايل دهه نود شبكه ARPA تبديل به اينترنت شد.

ISP چيست؟

ISP  شركتي است كه از طريق آن به اينترنت، Email و ساير خدمات شبكه دست پيدا مي كنيد. كامپيوتر مركزي كه در ISP قرار دارد Server ناميده مي شود. اين كامپيوتر بزرگ براي ساير كامپيوترها اطلاعات تهيه مي كند.
شما كامپيوتري را در خانه يا محل كار در اختيار داريد و اين كامپيوتر با مودم به فراهم كننده خدمات اينترنت يا ISP متصل مي شود. در ضمن مودم وسيله اي است كه از طريق آن به اينترنت متصل مي شويد.
ميليونها عدد كامپيوتر به ISP متصل هستند و اين كامپيوترها يا مربوط به شركت هاي تجاري هستند يا مربوط به افراد شخصي مي شوند. در اين جا بايد اين مسئله را ذكر كرد كه اينترنت هيچ گونه مركز كنترلي ندارد.


برچسب: كامپيوتر، اينترنت، پردازنده، شبكه،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ دى ۱۳۹۴ساعت: ۱۱:۳۱:۲۷ توسط:علي خدارحمي موضوع:

آشنايي با كامپيوتر

كامپيوتر چيست؟

كامپيوتر يا رايانه ابزاري است كه بر روي آنچه به آن مي‌دهند ( و اصطلاحاً‌ به آن ورودي گفته مي‌شود ) عملياتي انجام مي‌دهد كه به آن پردازش مي‌گويند و نتيجه مطلوب را به دست مي‌دهد كه خروجي ناميده مي‌شود.
نام كامپيوتر

در زبان انگليسي «كامپيوتر» به كسي مي‌گفتند كه محاسبات رياضي را (بدون ابزارهاي كمكي مكانيكي) انجام مي‌داد.
معناي واژه‌ي فارسي رايانه

واژه‌ي رايانه از مصدر رايانيدن ساخته شده كه در فارسي ميانه به شكلِ rāyēnīdan و به معناي «مرتّب كردن، نظم بخشيدن و سامان دادن» بوده است.
تاريخچه كامپيوتر

در گذشته دستگاه هاي مختلف مكانيكي ساده اي مثل خط كش محاسبه و چرتكه نيز رايانه خوانده مي شدند.
اهميت كامپيوتر

در پرتو امكانات بي شماري كه بوسيله كامپيوتر فراهم آمده است امروزه جوامع بشري با  گامي محكم و استوار به سوي تسلط هر چه بيشتر بر علم و تكنولوژي پيش مي‌روند

نسل هاي كامپيوتر

واژه‌ نسل براي تقسيم بندي مراحل پيشرفت و تكامل كامپيوتر ها به كار مي‌رود هر از گاهي تحولات مهمي در زمينه سخت افزار و نرم افزار كامپيوتر ها پديد آمده است كه دامنه‌ اين تغييرات به حدي بوده است كه اصطلاحاً‌  گفته مي‌شود نسل جديدي از كامپيوتر ها به وجود آمده است.
انواع كامپيوتر

۱ -  كامپيوتر هاي بزرگ (Main Frame)  ۲ -  كامپيوترهاي كوچك (Mini Computer)  ۳ -  ريز كامپيوترها (P .C .) يا (Micro Computer)

بخش هاي اصلي كامپيوتر

۱٫ سخت افزار ۲ . نرم افزار

سخت افزار رايانه (Hardware)

مجموعه اي از عناصر فيزيكي و قابل لمس در كامپيوتر را سخت افزار كامپيوتر مينامند. مانند مدارهاي الكترونيكي ، ترانزيستور ها و IC ها.

نرم افزار رايانه (Software)

برنامه هاي كاربردي و برنامه هاي سيستم كه توسط انسان نوشته ميشوند. يعني نرم افزار ، رابط بين كاربر رايانه و سخت افزار است.
تعريف سيستم

سيستم عبارت است از مجموعه اي از عناصر مرتبط به هم كه هدف خاصي را انجام ميدهند.
كامپيوتر چگونه كار مي كند ؟

كامپيوتر مانند انسان است ولي به تنهايي ، قادر به انجام عملي نيست بلكه بايد به كامپيوتر دستور العملي به نام برنامه داده شود . برنامه ها به زبانهاي سطح پايين يا سطح بالا نوشته مي شوند و به اين زبان ها ، زبانهاي برنامه نويسي مي گويند .

سيستم عامل

رايانه هميشه نياز دارد تا براي بكارانداختنش حداقل يك برنامه روي آن در حال اجرا باشد
كاربردهاي كامپيوتر

كامپيوتر ها در مؤسسات تجاري و صنعتي ، شركتها هاي هواپيمايي ، مؤسسات تحقيقاتي ، علمي و پزشكي و …. كاربرد دارند
چرا بايد علم كامپيوتر را بياموزيم؟

امروزه همگان به اين باور رسيده اند كه فراگيري استفاده عملي از رايانه كاري اجتناب ناپذير براي زندگي در دنياي فوق مدرن امروزي است
برخي اصطلاحهاي كامپيوتري

بيت ، بايت ، كيلو بايت ، مگابايت ، گيگابايت ، هگزابايت ، بوت يا ديسك آغاز گر ، حافظه دسترسي تصادفي (RAM) ، كارت صدا يا صوت ،كارت گرافيك (VGA) ،  واحد پردازش مركزي (CPU) ، داده ، هارد ديسك (ديسك سخت) ، سخت افزار ، شبكه ، مادربورد


برچسب: كامپيوتر، حافظه، پردازنده، لب تاپ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ دى ۱۳۹۴ساعت: ۱۱:۰۴:۲۵ توسط:علي خدارحمي موضوع:

معرفي رشته ي مهندسي كامپيوتر

"انسان بايد بينديشد ولي ماشين بايد كار كند." اين شعار متخصصان كامپيوتر است. متخصصاني كه با پيشرفت و توسعه ي كامپيوتر توانسته اند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تكراري و پيش پا افتاده نجات بخشند و او را در دفع مشكلات و مسايل ياري دهند تا جايي كه در كشورهاي صنعتي و پيشرفته، كامپيوتر در زندگي افراد حضوري اجتناب ناپذير دارد. به همين دليل رشته ي مهندسي كامپيوتر كه به طراحي و ساخت اجزاي مختلف و نيز نرم افزارهاي مورد نياز جهت كار با كامپيوتر مي‌پردازد، از اهميت بسياري برخوردار است.

 

اين رشته در كشور ما نيز اهميت بسياري داشته و تا مقطع دكتري تدريس مي‌شود. گفتني است كه رشته ي مهندسي كامپيوتر در مقطع كارشناسي داراي دو گرايش سخت افزار و نرم افزار است كه البته اين دو گرايش در مقطع كارشناسي تفاوت قابل توجهي با يكديگر ندارند.

 
گرايش سخت افزار

هر كامپيوتر داراي دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است كه در اين ميان سخت افزار جزء فيزيكي كامپيوتر بوده و شامل صفحه كليد، صفحه نمايش، چاپگر و ديسك‌ها مي‌شود. اجزاي فيزيكي و قابل لمس كامپيوتر مانند مدارها و بردهاي الكترونيكي، سخت افزار ناميده مي‌شود. مهم ترين واحد سخت افزار در مقطع ليسانس به مطالعه و بررسي طراحي سخت افزاري، كنترل سخت افزاري و شبكه هاي كامپيوتري مي‌پردازد.

 

براي مثال يك مهندس سخت افزار مي‌تواند به طراحي بخش هاي سخت افزاري كامپيوتر شامل پردازش گر مركزي (CPU) ، پورت هاي ورودي و خروجي و سيستم‌ها و مدارات جانبي مي‌پردازد، مباحث درسي در رشته ي سخت افزار به مطالب درسي در رشته ي مهندسي برق و الكترونيك نزديك بوده خصوصا تمام مطالب شاخه ي ديجيتال شامل مدارهاي مختلف، معماري كامپيوتر و ميكروپروسسورهاي 1 و 2، الكترونيك ديجيتال و ... را شامل مي‌شود كه البته به اين بخش از سخت افزار بيشتر در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري پرداخته مي‌شود.

 

گرايش نرم افزار

نرم افزار جزء غير قابل لمس كامپيوتر است. برنامه‌ها و داده هايي است كه به كامپيوتر فرمان مي‌دهند كه چه عملي را انجام دهد. نرم افزار در حقيقت روح و جان كامپيوتر است كه به سخت افزار هويت مي‌بخشد و اصولا به برنامه اي گفته مي‌شود كه براي به كارگيري سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزار‌ها را مي‌توان به دو رده ي كلي دسته بندي كرد كه عبارت اند از: نرم افزارهاي سيستمي و نرم افزار كاربردي. نرم افزارهاي سيستمي برنامه هايي هستند كه كاربر، يا خود آن‌ها را مي‌نويسد يا شركت هاي نرم افزاري آن‌ها را تهيه كرده و براي فروش عرضه مي‌كنند. اين گونه برنامه‌ها معمولا عموميت برنامه هاي سيستم را نداشته و براي زمينه هاي مختلف مهندسي، علمي، تجاري، آموزشي، تفريحي و يا طراحي نوشته مي‌شوند.


فروشگاه كامپيوتر

خدمات شبكه


برچسب: سخت افزار، هارد ديسك، كارت شبكه، قطعات،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۴ساعت: ۰۹:۳۴:۵۶ توسط:علي خدارحمي موضوع:

نكاتي مهم كه در هنگام خريد لب تاب بايد به آن توجه كرد



با توجه به افزايش موارد استفاده از لپ تاپ در دنيا و رقابت شديد بين توليد كنندگان، مصرف كنندگان نوت بوك نياز به دانستن اطلاعات مناسب قبل و بعد از خريد را ضروري مي بينند، چرا كه تنوع زياد اين محصولات باعث افزايش قدرت انتخاب شده و بعضا در خريد لپ تاپ مشتري دچار سردرگمي خواهد شد. البته فراگير شدن خريد لپ تاپ هم اتفاق بدي نيست، به شرطي كه براي يك خريد خوب چند نكته را به ياد داشته باشيم…

مهم ترين وجه تمايز لپ تاپ با كامپيوتر  خانگي قابل حمل بودن آن است. يعني شما دائم مي توانيد در محل كار، خانه، دانشگاه، سفر و… لپ تاپ را همراه تان داشته باشيد.

پس، از همين اول كار وزن لپ تاپ را يكي از مهم ترين معيارهايتان قرار دهيد. طوري نشود كه بعد از اين همه هزينه كردن لپ تاپ تان به خاطر وزن سنگين اش، فقط گوشه خانه جا خوش كند. وزن نوت بوك هاي موجود در بازار حدود دو كيلوگرم است و بسته به مدل و سايز مانيتور كم و زياد دارد. اين را هم بدانيد لپ تاپ هاي با مانيتور بزرگ، در كنار وزن بيشتر قيمت كمتري هم دارند و معمولاً شارژ باتري زيادي مصرف مي كنند.

قبل از خريد حتما بدانيد با آن مي خواهيد چه كارهايي انجام دهيد؟ دنبال بازي هستيد، با برنامه هاي مهندسي و طراحي سر و كار داريد يا صرفاً از آفيس و اينترنت و برنامه هاي معمولي استفاده مي كنيد. مثلاً اگر دنبال بازي كردن و استفاده از برنامه هاي گرافيكي هستيد، بايد دنبال لپ تاپي باشيد كه كارت گرافيك و رم قوي به اضافه يك صفحه نمايش عريض، با كيفيت بالاداشته باشد.

لپ تاپ ها معمولاً قابليت ارتقا يافتن ندارند. مگر در مواردي مثل رم و هارد، قطعاتي مثل كارت گرافيك و cpu تا پايان عمر لپ تاپ مهمان شما هستند، پس، از همين اول كار سيستمي بخريد كه حداقل تا دو سه سال مشكلي نداشته باشيد.

مهم ترين فاكتور در خريد لپ تاپ ريزپردازنده آن است.چون تاثير مستقيم روي كارايي و سرعت دستگاه شما دارد. رم هم يك حافظه موقت در كامپيوتر است كه هر چقدر ظرفيت آن بالاتر باشد، پردازش با سرعت بالاتري انجام مي شود. در دنياي رم ها دوران DDR2 ها تمام شده و عصر DDR3 ها آغاز شده، پس هنگام خريد به اين مورد توجه كنيد تا از بازار روز عقب نيفتيد. ظرفيت هاردديسك، عمر باتري، مودم و بلوتوث هم ساير مواردي هستند كه بايد به آنها توجه كنيد.


برچسب: كامپيوتر، لب تاب، نوت بوك، تبلت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ دى ۱۳۹۴ساعت: ۰۸:۳۷:۵۱ توسط:علي خدارحمي موضوع:

انواع اينترنت در ايران

در ايران بيش از ۶۰۰ شركت ارائه كننده خدمات اينترنت (ISP) فعال هستند كه دسترسي كاربران به اينترنت را به شكل هاي مختلفي فراهم مي كنند.
 شماره گيري تلفني(dial up)

مهم ترين روش دسترسي به اينترنت در ايران دسترسي از طريق شماره گيري تلفني است. كاربران مي توانند از شركت هاي ارائه كننده خدمات اينترنتي، اشتراك مدت دار (بر حسب ساعات استفاده از اينترنت يا بر حسب روزهاي مجاز براي دسترسي به اينترنت) خريداري كنند يا اينكه از كارت اينترنت استفاده كنند.
 اينترنت هوشمند

نوع ديگري از دسترسي با شماره گيري در ايران وجود دارد كه به اينترنت هوشمند معروف است. در اين روش كاربر با تماس با شماره هايي ۱۰ رقمي كه همگي با ۹۰۹۲۳۰ آغاز مي شوند، بدون وارد كردن نام كاربري و گذرواژه به اينترنت متصل مي شود. اينترنت هوشمند جزو خدمات شبكه هوشمند مخابرات ايران به حساب مي آيد و هزينه ارتباط با اينترنت از اين طريق طبق تعرفه مخابرات ايران به صورت حساب مشترك خط تلفن افزوده مي شود.
 اينترنت ADSL

ADSL مخفف كلمات Asymmetric Digital Subscriber Line به معناي خط اشتراك ديجيتال نامتقارن است. اين تكنولوژي نسبتا جديد است كه خطوط تلفن فعلي را به راهي براي دستيابي به صوت و تصوير و تبادل اطلاعات با سرعت نسبتا بالا تبديل مي كند. ADSL مي تواند بيش از ۶Mb در ثانيه به مشترك تحويل دهد اين بدان معناست كه بدون سرمايه گذاري زياد و با كابل هاي موجود مي توان ظرفيت را تا ۵۰ برابر افزايش داد. با اين تكنولوژي حتي مي توان محتواي فعلي موجود در اينترنت را از متن به صوت تبديل كرد و ديگر احتياجي به كوچك كردن حجم تصاوير گرافيكي و در نتيجه كاهش كيفيت آنها نخواهد بود و مي توان به راحتي ويدئو كنفرانس بين دانشگاه ها و مراكز صنعتي برگزار كرد.
 اينترنت wi fi

wi fi مخفف كلمات Wireless Fidelity است و در حقيقت يك شبكه بي سيم است كه مانند امواج راديو و تلويزيون و سيستم هاي تلفن همراه از امواج راديويي استفاده مي كند. برقراري ارتباط با شبكه بي سيم شباهت زيادي به يك ارتباط راديويي دوطرفه دارد. آنچه رخ مي دهد به اين شكل است:در ابتدا يك مبدل بي سيم اطلاعات را به سيگنال هاي راديويي ترجمه مي كند و آنها را ارسال مي كند. يك روتر (router) بي سيم سيگنال ها را دريافت و رمز گشايي مي كند و تبديل به اطلاعات مي كند. حال اين اطلاعات با استفاده از يك اتصال سيمي اترنت به اينترنت فرستاده مي شود.
 اينترنت WiMax

WiMax سيستم ارتباطي و ديجيتالي بي سيم است. همچنين به عنوان پروتكل ۸۰۲. ۱۶ ( توسط IEEE ) شناخته شده است كه جايگزيني براي شبكه هاي بي سيم نواحي شهري تعيين شده است. WiMax مي تواند دستيابي بي سيم پهن باند فراهم سازد ( BWA ) كه تا ۳۰ مايل ( ۵۰ كيلومتر ) براي ايستگاه هاي ثابت و ۳ تا ۱۰ مايل ( ۵ تا ۱۵ كيلومتر ) براي ايستگاه هاي سيار را پوشش مي دهد. برعكس، استاندارد هاي شبكه هاي بي سيم محلي براي سيستم Wi Fi در پروتكل ۸۰۲. ۱۱ در اكثر حالت ها به تنها ۱۰۰ تا ۳۰۰ فوت ( ۳۰ تا ۱۰۰ متر) محدود شده است.
 ارتباط از طريق موبايل

در ايران،اپراتور هاي موبايل نسل دومي هم سيستم GPRS (اينترنت) خود را راه اندازي كرده اند ولي به خاطر محدوديت هاي موجود چنگي به دل نمي زنند. علاوه بر تعرفه هاي نامتعادل، سرعت پايين آنها از تعداد مخاطبان آنها كاسته است اما در آينده اي بسيار نزديك و با ورود اپراتور سوم قرار است تحولي عظيم در عرصه اينترنت در ايران اتفاق بيفتد. يكي از مهم ترين ويژگي هاي اين نوع ارائه خدمات اينترنتي اين است كه مشتركان اپراتور سوم مي توانند سيم كارت خود را داخل وسيله اي به نام دانگل قرار دهند و با اتصال دانگل به پورت USB  لپ تاپ يا كامپيوتر در هر زمان و حتي در حال حركت از اينترنت پرسرعت و بدون محدوديت استفاده كنند. امروزه سرويس GPRS در سه كلاس A، B و C ارائه مي شود.

در سرويس A سيستم GPRS و GSM(مكالمه و پيامك) همزمان با يكديگر ارائه مي شود يعني هر دو نوع سرويس همزمان با هم قابل دسترسي است، اما در كلاس B هنگام دسترسي به اينترنت يا تماس با تلفن يا پيامك همزمان ممكن نيست و اگر كاربري هنگام كار با اينترنت بخواهد تماس تلفني داشته باشد يا پيامكي ارسال كند، اينترنت او قطع شده و تماس تلفني برقرار مي شود. او بايد پس از مكالمه دوباره به اينترنت وصل شود. در سرويس هاي كلاس C نيز سوئيچ كردن به شكل مكالمه يا اينترنت به صورت دستي انجام مي گيرد. در آينده اپراتور سوم با ارائه GPRS كلاس A بسياري از نياز هاي اينترنتي مخاطبان را برطرف خواهد كرد.

برچسب: اينترنت پر سرعت، adsl، wimax، نمايندگي اينترنت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ دى ۱۳۹۴ساعت: ۱۰:۱۵:۱۹ توسط:علي خدارحمي موضوع:

آشنايي با شغل مهندس سخت افزار

مهندس سخت افزار كامپيوتر به تحقيق، طراحي، توسعه، تعمير و آزمايش تجهيزات كامپيوتر مانند چيپ ها، صفحه مدارها، مونيتورها يا روترها مي پردازد.

مهندس سخت افزار متناسب بودن اجزاي سخت افزار با آخرين پيشرفت هاي نرم افزاري را كنترل مي كند و در جهت ارتقاي قدرت و قابليت سخت افزارها تلاش مي كند. بنابراين او اغلب با توسعه دهندگان و طراحان نرم افزار در ارتباط است.

در كشور ما بسياري از مهندسين سخت افزار در حوزه هاي ديگر مشغول به كار مي شوند و در برخي از اوقات مي توانند از تخصص خود در انجام آن كار استفاده كنند، مثل خريد و فروش لوازم و قطعات كامپيوتر.

در صورتي كه يك مهندس سخت افزار كامپيوتر در كار تخصصي خود مشغول شود، معمولا به صورت تمام وقت كار مي كند و محل كار آنها عمدتا مراكز تحقيقاتي، توليدي و يا تعميرگاه هاي مربوط به شركت هاي مطرح و معتبر مي باشد.

در ادامه با وظايف و مسئوليت هاي مهندس سخت افزار كامپيوتر ، مهارت و توانمندي هاي مورد نياز مهندسي سخت افزار، تحصيلات لازم براي ورود به شغل مهندس سخت افزار كامپيوتر ، فرصت هاي شغلي و بازاركار ، درآمد مهندس سخت افزار كامپيوتر و تيپ هاي شخصيتي متناسب با اين شغل آشنا مي شويد.
وظايف مهندس سخت افزار كامپيوتر

    طراحي سخت افزار جديد – اين وظيفه معمولا براي آن دسته از كارشناساني است كه در واحدهاي تحقيق و توسعه شركت هاي توليد كننده سخت افزارهاي كامپيوتري كار مي كنند.
    آزمايش مدلهاي كامل شده سخت افزارهاي ساخته شده – معمولا يك مهندس سخت افزار در يك شركت توليدي تجهيزات كامپيوتري اين كار را  انجام مي دهد.
    به روز كردن تجهيزات موجود كامپيوتر جهت آماده بودن براي كار با نرم افزارهاي جديد – اين وظيفه عمدتا توسط كارشناس سخت افزار در سازمان ها و شركت هاي مختلف انجام مي شود. به عنوان مثال با پيشرفت سيستم عامل ها از ويندوز ۹۸ به ويندوز XP و ويندوز ۷ ، حافظه كوتاه مدت (RAM) بسياري از كامپيوترهاي شخصي تعويض شد يا توسط كارشناسان سخت افزار ارتقاء پيدا كرد.
    تعمير كامپيوتر، چاپگر، اسكنر، فاكس و …. – بسياري از فارغ التحصيلان رشته مهندسي سخت افزار كامپيوتر پس از فراغت از تحصيل اقدام به ارائه خدمات تخصصي در زمينه تعمير انواع لوازم و تجهيزات كامپيوتري مي كنند.

مهارت و توانمندي هاي مورد نياز مهندسي سخت افزار كامپيوتر

    مهارت هاي تحليلي – به منظور تحليل دقيق و صحيح الگوريتم هاي طراحي و امكان طراحي و يا رفع عيب لوازم و قطعات كامپيوتري
    خلاقيت –  به منظور كشف راهكارهاي جديد براي طراحي و ساخت قطعات كارآمد و جديد يا عيب يابي طراح هاي قبلي و يا تعمير قطعات معيوب
    مهارت هاي تفكر انتقادي –  زيرا اشخاصي كه داراي چنين نوع تفكري مي باشند، از توان زيادي براي مشاهده عيب ها و كاستي ها برخوردارند و در صورت استفاده مناسب و تخصصي از اين مهارت مي توانند كمك زيادي براي طراحي و ساخت لوازم و قطعات پيچيده و تخصصي با كمترين نقص باشند.
    مهارت هاي حل مساله


برچسب: سخت افزار، هارد ديسك، كارت شبكه، قطعات،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ دى ۱۳۹۴ساعت: ۰۹:۵۹:۴۲ توسط:علي خدارحمي موضوع:

راهنماي خريد لپ تاپ

نيازي نيست كه حتما متخصص كامپيوتر يا سخت افزار باشيد تا بهترين لپ تاپ را انتخاب كنيد . با مطالعه مواردي كه بالا بيان شد مي توانيد جلوي فروشنده حرف بزنيد و نياز هاي خودتان را به او بگوييد .

■ تجربه ثابت كرده وقتي هنگام خريد يك جنس الكترونيكي ، در مورد مسائلي كه مردم عادي از آن سر در نمياورند از فروشنده سوال كنيد ، احتمال زير و رو كشيدن فروشنده به مراتب كمتر خواهد شد .

■ در مورد گارانتي : هر چند به نظر مياد گارانتي را هم بايد جزء ضرب المثل معروف ” مهريه رو كي داده كي گرفته ” گنجاند اما خب به هر حال از فروشنده در مورد گارانتي سوال كنيد . در مورد لوازم الكترونيكي برخي شركت ها واقعا خوب كار مي كنند .

■ هنگام خريد لپ تاپ ، مراقب لوازم جانبي آن باشيد ، بعضي از اين لوازم جانبي آنقدرها هم براي شما لازم و حياتي نيست اما فروشنده محترم در هر صورت به شما پيشنهاد مي كند . يك اصلي در فروش وجود داره و اون اينه كه وقتي يه جنس ۱ ميليون توماني مي فروشي ، به مشتري لوازم ۳۰ هزار توماني جانبي پيشنهاد كن ، احتمال خريد زياده چون كسي كه حاضر به پرداخت ۱ ميليون تومان مي شود ۳۰ هزار تومان رو كم مي بينه . حواستون باشه !

■ موقع خريد ، نگوييد بعدا سيستم را ارتقاء مي دهم چون اولا بعدا شايد پول نداشته باشيد ( به دليل گران تر شدن قطعه مورد نظر ) ، دوم اينكه ارتقاء لپ تاپ به سادگي كامپيوتر روميزي نيست ، بعدا بايد هزينه ارتقاء رو به آدم كاربلد بپردازيد ( اجرت ) چون باز و بسته كردن لپ تاپ كار ساده اي نيست و احتياج به تجربه دارد . سوم اينكه سري كه درد نمي كنه رو دستمال نمي بندند .

■ رنگ لپ تاپ مسئله اي دخترانه است و اگر به فكر كار كردن با لپ تاپ خود هستيد ، براي رنگ صورتي ، آبي آسماني و سبز چمني ، پول بيشتر پرداخت نكنيد . باطن همه اينها شبيه به هم است .

■ از فروشنده اي كه حوصله توضيح دادن به شما رو نداره به هيچ وجه خريد نكنيد . فروشنده اي كه توضيح نميده دو حالت داره : يا آدم بي سواديه يا اينكه آدم بي مسئوليت و راحت طلبيه . در هر دو صورت خريد از اين آدم اشتباه است .

■ فروشنده اي كه داخل مغازه اش سيگار مي كشد ، گزينه مناسبي براي خريد لپ تاپ نيست !

■ هنگام خريد لپ تاپ ، وسائلي همچون كيف لپ تاپ ، قفل لپ تاپ ، روكش ژله اي كيبورد و خنك كننده لپ تاپ رو از همون فروشگاه بگيريد . چون تقريبا وسايلي هستند كه بهتره داشته باشيد و بعدها احتمال زياد نياز آنها را حس خواهيد كرد .

■ اگر پول برايتان اهميت ندارد ، ترجيحا لپ تاپي بخريد كه هارد آن SSD باشد . سرعت نقل و انتقال اطلاعات در اين گونه لپ تاپ ها خيلي بيشتر از لپ تاپ هاي معمولي است . كافي است با مك بوك اير يا مك بوك پرويي كه هارد SSD دارد كار كنيد متوجه عرض بنده مي شويد .

■ هنگام خريد لپ تاپ حتما حواستون به درايور هاش باشه چون بعدا براي تعويض  ويندوز و يا مشكلات احتمالي ديگر ، شديدا به آنها نياز خواهيد داشت . از فروشنده درايور لپ تاپ را بخواهيد و اگر نداشت همون موقع ازش بخريد ، چون حجم درايور هاي لپ تاپ امروزي حدود ۶۰۰   ۷۰۰ مگا بايت به بالا مي باشد .

با رعايت نكاتي كه در اين مقاله بيان شد ، احتمالا خريد موفقيت آميزي خواهيد داشت .


برچسب: كامپيوتر، لب تاب، نوت بوك، تبلت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ دى ۱۳۹۴ساعت: ۰۹:۴۳:۵۹ توسط:علي خدارحمي موضوع: