خدمات اينترنتي خدمات اينترنتي .

خدمات اينترنتي

آشنايي با تجهيزات يك شبكه

 همه شما تا به حال تجربه اتصال به اينترنت را داشته ايد و كم و بيش اطلاعاتي راجع به اين موضوع داريد. براي آشنايي بيشتر نكاتي هر چند مختصر در مورد شبكه و قطعات مورد نياز در آن خواهيم گفت.
همان طور كه ميدانيد اينترنت ، متشكل از شبكه هايي است كه هر يك از طريق مسيرهايي به ديگري متصل هستند. اين مسيرها تبادل اطلاعات را ميسر مي سازند. به عبارتي اتصال به اينترنت به معني دستيابي به اين مسيرها است. حال براي اينكه اين شبكه ها كه شامل هزاران كامپيوتر هستند بتوانند به درستي با هم در ارتباط باشند به وسايل و قطعات ويژه اي مثل هاب، تكرار كننده، مسيرياب و… نياز دارند. در ادامه به توضيح مختصري از تجهيزات شبكه مي پردازيم:

كابل BUS :
در شبكه هاي محلي اترنت اوليه براي ارتباط از كابل كواكسيال استفاده ميشود. (اين كابل ها همان كابل هايي هستند كه براي اتصال آنتن به تلويزيون استفاده مي شوند.) اين كابل از يك كامپيوتر به كامپيوتر ديگر رفته و تمام دستگاه ها رابه هم متصل ميكند.

HUB :
به طور خلاصه بايد بگوييم هاب يك جعبه است كه داراي تعدادي ورودي بنام پورت (PORT) مي باشد. تعداد اين ورودي ها بسته به تعداد كامپيوترهايي است كه مي خواهيم در يك شبكه باشند، در هر طبقه يك هاب قرار مي دهند و تمام دستگاههاي آن طبقه با كابل به هاب مورد نظر وصل مي شوند كه بعد هر كدام از اين هاب ها به طريقي به كامپيوتر سرور متصل مي شوند.
.

  تكرار كننده (REPEATER):
اين وسيله در واقع نوع خاصي HUB است كه فقط داراي 2 پورت است. كار آن تقويت سيگنال هاي بين دو شبكه يا سگمنت هاي يك شبكه كه فاصله ي زيادي از هم دارند مي باشد.

پل (BRIDGE):
مثل تكرار كننده داراي دو پورت است و براي اتصال گروهي از كامپيوترها به كار مي رود.

سوئيچ (SWITCH):
تقريبا مثل هاب است اما به جاي دو پورت داراي چندين پورت است.

مسير ياب (ROUTER):
مسير ياب از دو يا چند پورت براي ورود و خروج اطلاعات تشكيل شده است در واقع كنترل ترافيك در اينترنت به عهده آنها مي باشد.

BROUTER:
اين وسيله تركيبي از پل و مسير ياب مي باشد.(BRIDGT+ROUTER) بسته هاي محلي مي توانند از يك طرف شبكه به طرف ديگر با توجه به آدرس مقصد هدايت شوند حتي اگر ازهيچ پروتكل ارسالي هم پيروي نكنند. بسته هايي كه داراي پروتكل مناسب هستند مي تواند طبق مسير خود به دنياي خارج از شبكه محلي فرستاده شوند.

دروازه (GATEWAY):
دليل اصلي پيچيدگي موضوع در دروازه ها از اين حقيقت ناشي مي شود كه اين كلمه دو عملكرد مختلف را توصيه مي كند.

سرور پراكسي (غير مجاز مي باشد SERVER):
اين سيستم بين يك سرور و يك كامپيوتر WORK STATION (يعني كامپيوتري كه به كامپيوتر اصلي يا همان سرور متصل است) برقرار است.

اما اين كار چگونه انجام مي شود؟
معمولا در شركت ها براي محافظت از شبكه ي خود از ديواره هاي آتش (FIREWALLS) استفاده مي كنند. ديواره هاي آتش به كاربر در شبكه امكان مي دهند به اينترنت دسترسي داشته باشد، ولي جلوي هكرها و هر كس در اينترنت كه مي خواهد به شبكه آن شركت دسترسي داشته باشد و باعث خسارت شود را مي گيرند. ديواره هاي آتش مجموعه اي از سخت افزار و نرم افزار مثل مسير ياب ها ، سرويس دهنده ها و نرم افزارهاي مختلف هستند. انواع مختلفي دارند و بسته به كاربردشان مي توانند ساده و يا پيچيده باشند.
خدمات شبكه

 


برچسب: پشتيباني شبكه، راه اندازي شبكه، شبكه، تجهيزات شبكه،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ اسفند ۱۳۹۴ساعت: ۰۱:۰۳:۱۳ توسط:علي خدارحمي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :