خدمات اينترنتي خدمات اينترنتي .

خدمات اينترنتي

كامپيوتر جيبي چيست ؟

 PDA حد واسط بين لپ‌تاپ و كامپيوتر شخصي است. پالم و پاكت‌ پي‌ سي دو گروه اصلي آن هستند كه هر كدام مزايا و معايبي دارند و مي‌توانند در خيلي از موقعيت‌ها كمك دست شما باشد.

دستيار ديجيتال شخصي

دستيار ديجيتال شخصي يا PDA (مخفف كلمات Personal Digital Assistant) سخت افزار كوچكي است به اندازه كيف جيبي يا كف دست كه داراي سيستم عامل، نرم‌افزارهاي ويژه و حافظه است تا با استفاده از آن، بتوانيد به برنامه ريزي اطلاعات شخصي، نوشتن يادداشت، تنظيم برنامه‌ها، خواندن كتاب الكترونيك، شنيدن موسيقي، خواندن و نوشتن اي‌ميل و بسياري از كارهاي ديگري بپردازيد كه در طي روز، بيرون از منزل و محل كار انجام مي‌دهيد.

گسترش بازار تلفن‌هاي همراه مجهز به امكانات ذكر شده فوق، باعث شده است تا بازار داغ و در حال پيشرفت دستيارهاي ديجيتال شخصي كمي تحت تأثير قرار بگيرد و سازندگان مجبور به ارائه مدل‌هاي متنوعي شوند. به همين دليل، ضرورت دارد كه موقع بررسي چنين دستگاه‌هايي، از تفاوت‌ها و امكانات مختلف آنها با اطلاع باشيد.

تاريخچه پيدايش كامپيوترهاي جيبي

از زماني كه داده‌ها و اطلاعات مورد نياز روزانه انسان‌ها آن قدر زياد شد كه ديگر همراه داشتن همه آنها بسيار دشوار شده بود، فكر ساختن كامپيوتر كه بتواند نشاني‌‌ها و شماره تلفن‌ها را ذخيره كند، يادداشت‌هاي نوشته شده را نگه دارد و قرار ملاقات‌ها را به ياد شخص بياورد، شكل گرفت. اين قضيه در اوايل دهه 1980 ميلادي مطرح شد، اما چندين سال بعد بود كه اولين دستيار ديجيتال شخصي با نام نيوتن به صورت رسمي توسط شركت اپل (Apple) به بازار ارائه شد. نيوتن توانست بخشي از اين خلاء را پر كند و اولين دستگاهي بود كه صفحه نمايش حساس به لمس آن، با نرم‌افزار خاص خود، توانايي تشخيص دست خط فرد را داشت. اما بزرگ، گران و پيچيده بودن آن باعث شد تا در نهايت، پس از چند سال، توليد آن به پايان برسد. نوع ساده‌تري از آن به نام سيمپيوتر (كامپپوتر ساده) براي مدتي در كشور هند و برخي كشورهاي آفريقايي توسط كشاورزان مورد استفاده قرار گرفت و مشاهده شد كه برنامه كاري و در نهايت كار كشاورزي آنها، بهره‌وري بيشتري پيدا كرده است.

كاربردهاي دستيار ديجيتال شخصي

اين كامپيوترهاي جيبي كه مي‌توان آنها را در يك دست گرفت، به اندازه يك كتاب كوچك يا ماشين حساب هستند و مكمل لپ‌تاپ‌هاي سنگين‌تر و گران قيمتي به‌شمار مي‌آيند كه شايد همه توانند آنها را تهيه و يا از آنها استفاده كنند.

مهم‌ترين مورد استفاده اين دستگاه‌ها، مديريت اطلاعات شخصي يا اصطلاحاً PIM (Personal Information Management) است. دفترچه يادداشت، نشاني، شماره تلفن، ماشين حساب، فهرست كارهاي روزانه، يادآور تقويم، محاسبه مخارج، خواندن و نوشتن ايميل به‌صورت آف‌لاين، پخش موسيقي، ديدن عكس‌هاي كوچك، لغت‌نامه، خواندن كتاب الكترونيك، اتصال به اينترنت و بسياري كارهاي ديگر.

نسل جديد دستيارهاي ديجيتال شخصي، به امكانات بسيار پيشرفته‌تري مثل ارتباط بي‌سيم بلوتوث و يا Wifi هم مجهز شده‌اند تا امكان اتصال به اينترنت به‌صورت بي‌سيم فراهم شود. حتي بسياري از آنها، سيم كارت موبايل هم قبول مي‌كنند تا امكان برقراري تماس هم مقدور باشد، اما انواع ديگر كه از امكانات بي‌سيم بهره‌مند نيستند، بايد از طريق كابل رابط به كامپيوتر شخصي يا لپ‌تاپ وصل شوند (معمولاً كابل USB) تا جابه‌جايي اطلاعات و هماهنگ شدن فايل‌ها صورت گيرد.

مدل‌هاي مختلف كامپيوتر جيبي

دو طبقه‌بندي اصلي اين دستيارها در حال حاضر توليد و در سرتاسر جهان به فروش مي‌رسند:

    1) پالم: (Palm) نام رده اول اين دستيارها كه از اوايل دهه 1990 در دسترس قرار گرفتند، از نام شركت سازنده اصلي آن يعني پالم و سيستم عامل كاربردي (Palm OS) گرفته شده است. در حال حاضر شركت‌هاي معتبر ديگري مثل سوني، Treo، هندسپرينگ، سامسونگ و غيره، دستگاه‌هاي خود را اين رده توليد مي‌كنند كه همگي تحت عنوان گروه پالم شناخته مي‌شوند و از سيستم عامل خاص آن استفاده مي‌كنند.

    2) پاكت‌ پي سي: (Pocket PC) رده دوم اين دستگاه‌ها، سيستم عامل كاملاً متفاوتي دارد كه توسط مايكروسافت تهيه و ارايه شده است؛ اين سيستم عامل ابتدا با نام ويندوز CE شناخته مي‌شد كه در نسخه‌هاي بعد به ويندوز پاكت پي سي و سپس ويندوز موبايل تغيير نام داد.

اين دو رده اصلي كامپيوتر جيبي، رقيب يكديگر محسوب مي‌شوند. پردازنده‌ها، سيستم عامل، نرم‌افزارها، دستگاه‌ها و وسايل جانبي، نحوه ارتباط آنها با كامپيوتر شخصي و بسياري موارد ديگر آنها با هم متفاوت است، اما كاربرد دستگاه‌ها تا حدي شبيه هم است و كاركردهاي مشابهي را مي‌توان از آنها انتظار داشت.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ساعت: ۰۸:۵۷:۳۱ توسط:علي خدارحمي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :