خدمات اينترنتي خدمات اينترنتي .

خدمات اينترنتي

انواع اينترنت در ايران

در ايران بيش از ۶۰۰ شركت ارائه كننده خدمات اينترنت (ISP) فعال هستند كه دسترسي كاربران به اينترنت را به شكل هاي مختلفي فراهم مي كنند.
 شماره گيري تلفني(dial up)

مهم ترين روش دسترسي به اينترنت در ايران دسترسي از طريق شماره گيري تلفني است. كاربران مي توانند از شركت هاي ارائه كننده خدمات اينترنتي، اشتراك مدت دار (بر حسب ساعات استفاده از اينترنت يا بر حسب روزهاي مجاز براي دسترسي به اينترنت) خريداري كنند يا اينكه از كارت اينترنت استفاده كنند.
 اينترنت هوشمند

نوع ديگري از دسترسي با شماره گيري در ايران وجود دارد كه به اينترنت هوشمند معروف است. در اين روش كاربر با تماس با شماره هايي ۱۰ رقمي كه همگي با ۹۰۹۲۳۰ آغاز مي شوند، بدون وارد كردن نام كاربري و گذرواژه به اينترنت متصل مي شود. اينترنت هوشمند جزو خدمات شبكه هوشمند مخابرات ايران به حساب مي آيد و هزينه ارتباط با اينترنت از اين طريق طبق تعرفه مخابرات ايران به صورت حساب مشترك خط تلفن افزوده مي شود.
 اينترنت ADSL

ADSL مخفف كلمات Asymmetric Digital Subscriber Line به معناي خط اشتراك ديجيتال نامتقارن است. اين تكنولوژي نسبتا جديد است كه خطوط تلفن فعلي را به راهي براي دستيابي به صوت و تصوير و تبادل اطلاعات با سرعت نسبتا بالا تبديل مي كند. ADSL مي تواند بيش از ۶Mb در ثانيه به مشترك تحويل دهد اين بدان معناست كه بدون سرمايه گذاري زياد و با كابل هاي موجود مي توان ظرفيت را تا ۵۰ برابر افزايش داد. با اين تكنولوژي حتي مي توان محتواي فعلي موجود در اينترنت را از متن به صوت تبديل كرد و ديگر احتياجي به كوچك كردن حجم تصاوير گرافيكي و در نتيجه كاهش كيفيت آنها نخواهد بود و مي توان به راحتي ويدئو كنفرانس بين دانشگاه ها و مراكز صنعتي برگزار كرد.
 اينترنت wi fi

wi fi مخفف كلمات Wireless Fidelity است و در حقيقت يك شبكه بي سيم است كه مانند امواج راديو و تلويزيون و سيستم هاي تلفن همراه از امواج راديويي استفاده مي كند. برقراري ارتباط با شبكه بي سيم شباهت زيادي به يك ارتباط راديويي دوطرفه دارد. آنچه رخ مي دهد به اين شكل است:در ابتدا يك مبدل بي سيم اطلاعات را به سيگنال هاي راديويي ترجمه مي كند و آنها را ارسال مي كند. يك روتر (router) بي سيم سيگنال ها را دريافت و رمز گشايي مي كند و تبديل به اطلاعات مي كند. حال اين اطلاعات با استفاده از يك اتصال سيمي اترنت به اينترنت فرستاده مي شود.
 اينترنت WiMax

WiMax سيستم ارتباطي و ديجيتالي بي سيم است. همچنين به عنوان پروتكل ۸۰۲. ۱۶ ( توسط IEEE ) شناخته شده است كه جايگزيني براي شبكه هاي بي سيم نواحي شهري تعيين شده است. WiMax مي تواند دستيابي بي سيم پهن باند فراهم سازد ( BWA ) كه تا ۳۰ مايل ( ۵۰ كيلومتر ) براي ايستگاه هاي ثابت و ۳ تا ۱۰ مايل ( ۵ تا ۱۵ كيلومتر ) براي ايستگاه هاي سيار را پوشش مي دهد. برعكس، استاندارد هاي شبكه هاي بي سيم محلي براي سيستم Wi Fi در پروتكل ۸۰۲. ۱۱ در اكثر حالت ها به تنها ۱۰۰ تا ۳۰۰ فوت ( ۳۰ تا ۱۰۰ متر) محدود شده است.
 ارتباط از طريق موبايل

در ايران،اپراتور هاي موبايل نسل دومي هم سيستم GPRS (اينترنت) خود را راه اندازي كرده اند ولي به خاطر محدوديت هاي موجود چنگي به دل نمي زنند. علاوه بر تعرفه هاي نامتعادل، سرعت پايين آنها از تعداد مخاطبان آنها كاسته است اما در آينده اي بسيار نزديك و با ورود اپراتور سوم قرار است تحولي عظيم در عرصه اينترنت در ايران اتفاق بيفتد. يكي از مهم ترين ويژگي هاي اين نوع ارائه خدمات اينترنتي اين است كه مشتركان اپراتور سوم مي توانند سيم كارت خود را داخل وسيله اي به نام دانگل قرار دهند و با اتصال دانگل به پورت USB  لپ تاپ يا كامپيوتر در هر زمان و حتي در حال حركت از اينترنت پرسرعت و بدون محدوديت استفاده كنند. امروزه سرويس GPRS در سه كلاس A، B و C ارائه مي شود.

در سرويس A سيستم GPRS و GSM(مكالمه و پيامك) همزمان با يكديگر ارائه مي شود يعني هر دو نوع سرويس همزمان با هم قابل دسترسي است، اما در كلاس B هنگام دسترسي به اينترنت يا تماس با تلفن يا پيامك همزمان ممكن نيست و اگر كاربري هنگام كار با اينترنت بخواهد تماس تلفني داشته باشد يا پيامكي ارسال كند، اينترنت او قطع شده و تماس تلفني برقرار مي شود. او بايد پس از مكالمه دوباره به اينترنت وصل شود. در سرويس هاي كلاس C نيز سوئيچ كردن به شكل مكالمه يا اينترنت به صورت دستي انجام مي گيرد. در آينده اپراتور سوم با ارائه GPRS كلاس A بسياري از نياز هاي اينترنتي مخاطبان را برطرف خواهد كرد.

برچسب: اينترنت پر سرعت، adsl، wimax، نمايندگي اينترنت،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ دى ۱۳۹۴ساعت: ۱۰:۱۵:۱۹ توسط:علي خدارحمي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :