خدمات اينترنتي خدمات اينترنتي .

خدمات اينترنتي

دسترسي به اينترنت: ADSL، وايمكس يا اينترنت بي‌سيم؟

ADSL، وايمكس و شبكه‌ بي‌سيم مبتني بر wifi همچنان مدرن‌ترين راههاي دسترسي به ‌اينترنت خانگي هستند. هر كدام از آنها ويژگي‌هاي خاص خود را دارند و مي‌توان بر اساس نقطه ضعف‌ها و نقطه قوت‌هايشان درباره آنها قضاوت كرد. ما به سراغ تك‌تك آنها رفته‌ايم، قيمت‌هاي تمام شده‌شان را بررسي كرده‌ايم و حساب كرده‌ايم براي يك كاربر خانگي كدام يك مقرون به صرفه‌تر است. در اين رقابت مجبور بوديم كمي ‌قصاوت قلب به خرج دهيم و سختگير باشيم.
اين نوشته مي‌تواند يك راهنماي ساده و جمع و جور باشد، در آن خبري از اصطلاحات فني و گيج‌كننده نيست. ما تمام تعريف‌هاي ممكن را به زبان ساده ترجمه كرده‌ايم و در نهايت تلاش كرده‌ايم تنها به مخاطب فكر كنيم. به كاربراني كه مي‌خواهند در كمترين زمان ممكن سرويس محبوب خود را بشناسند، هزينه‌ها را برآورد كنند و در نهايت با مشت پر پا به بازار بگذارند. در انتهاي اين نوشته شما يك كارشناس خبره خريد اينترنت خواهيد بود و مي‌توانيد به اطرافيان‌تان مشاوره دهيد.

كدوم بدرد من مي خوره؟
ADSL، وايمكس و wifi جاده‌هايي هستند كه در نهايت بايد شما را به يك مقصد برسانند؛ دنياي مجازي اطلاعات. ممكن است بگوييد سرعت دسترسي آنها به ‌اينترنت اولين وجه تمايزشان از هم است. اين گفته كاملا صحت دارد اما وقتي بر اساس قانون، واگذاري سرعت‌هاي بالاتر از 128 كيلوبيت بر ثانيه به كاربران خانگي محدوديت دارد فرقي نمي‌كند پرايد سوار باشيد يا لامبورگيني.پس فعلا بايد آنها را تنها از طريق هزينه اشتراك ماهيانه و قيمت تجهيزات مقايسه كنيم. ADSL حالا ديگر قديمي ‌شده و همه تقريبا آن را مي‌شناسند. يك تماس تلفني با شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات كافي است تا ظرف مدت يك هفته ارتباط شما با اينترنت برقرار شود. در اين نوع سرويس ديگر مثل اينترنت لاك‌پشتي Dial-up شماره شما اشغال نمي‌شود اما همچنان به يك خط تلفن ثابت احتياج خواهيد داشت. در بعضي مراكز مخابراتي امكان ارائه ‌اين سرويس وجود ندارد يا ظرفيت شبكه تكميل است. در اين مواقع چه بايد كرد؟ وايمكس گمشده شماست. اين سرويس نسبتا جديد به خط تلفن نيازي ندارد. تنها كافي است محل سكونت‌تان توسط يك خدمات دهنده پوشش داده شده باشد. اينترنت مبتني بر wifi كه از آن با عنوان بي‌سيم ياد مي‌كنند هم وجود دارد. اين سرويس به خط تلفن نياز ندارد اما بيشتر به درد مجتمع‌هاي آپارتماني مي‌خورد. چرا؟ در ادامه جواب سوالتان را خواهيد گرفت.
.ADSL
در ابتداي راه‌اندازي قيمت‌ها بسيار بالا بود اما با بالا رفتن تعداد خدمات دهنده‌ها و شكل‌گيري بازار رقابت حالا مي‌توان به قيمت‌هاي منصفانه اميدوار بود. براي دسترسي به ‌اينترنت ADSL با سرعت 128 كيلوبيت بر ثانيه به طور متوسط بايد مبلغي در حدود 15 هزار تومان پرداخت كرد. سرويس دهنده‌ها اما راه‌هاي جديدي را امتحان مي‌كنند و مي‌توانند به صورت كاملا منصفانه ما را براي پرداخت هزينه‌هاي بيشتر متقاعد سازند. ما به ‌اين كار شيوه‌هاي نوين فروش مي‌گوييم. در اينترنت ADSL با چيزي روبه‌رو هستيم به نام ترافيك حجمي.
اين عدد نشان مي‌دهد كه شما در طول هر دوره مي‌توانيد چه مقدار فايل دانلود كنيد. اين يك تصميم كاملا شخصي است چون خودتان بهتر از هر كسي نيازهاي‌تان را مي‌شناسيد. ضمن اينكه امكان خريد ترافيك حجمي‌در مواقع خاص وجود دارد. بر اساس قانون هر مشترك بايد هر ماه مبلغي به عنوان آبونمان و ماليات پرداخت كند. سرويس دهنده‌ها معمولا اين هزينه را در ليست تعرفه‌هايشان وارد نمي‌كنند.
وايمكس
اين حرف‌ها بين خودمان مي‌ماند. فلسفه وجود وايمكس به دو نكته مهم گره خورده است: سرعت بيشتر و قيمت كمتر. اين سرويس به وجود آمد تا كاربران را خوشحال كند اما در ايران وضع فرق مي‌كرد. ورود وايمكس به بازار نبايد تحت هيچ شرايطي بساط سرويس دهنده‌هاي ADSL را به هم مي‌زد. پس چاره‌اي نبود جز تعيين تعرفه‌هايي تقريبا برابر!

wifi
در اين نوع خدمات هم بايد حدود 20 هزار تومان پرداخت كنيد. بعضي از سرويس دهنده‌ها قيمت‌هاي پايين‌تري در نظر گرفته‌اند تا مشتري بيشتري جذب كنند. آنها تبليغات زيادي مي‌كنند و تلاش دارند اين نوع سرويس را كاملا مشابه ‌اينترنت ADSL جا بزنند. تفاوت اصلي اين دو در نيازمندي به خط تلفن است. در سرويس wifi نيازي به خط تلفن نيست اما گول تبليغات را نخوريد چون بايد به جاي خط تلفن 50 هزار توماني يك دكل بزرگ بالاي ساختمان‌تان نصب كنيد.
اين دكل مثل آنتن گيرنده عمل مي‌كند. هزينه نصب و راه‌اندازي دكل بالاست. در برخي مراكز مخابراتي ظرفيت شبكه ADSL تكميل شده است و امكان ارائه خدمات نيست. تنها وقتي به سراغ wifi برويد كه با چنين شرايطي روبه‌رو هستيد و در يك آپارتمان بزرگ زندگي مي‌كنيد. با تقسيم هزينه نصب دكل بين ساكنان ساختمان خريد wifi به صرفه‌تر خواهد بود.
تجهيزات
وقتي پاي اينترنت ADSL وسط بيايد شما به يكسري تجهيزات خاص نياز داريد كه به آن مودم ADSL مي‌گويند. مودم بين خط تلفن و رايانه قرار مي‌گيرد و به شما امكان اتصال به شبكه را مي‌دهد. اين مودم‌ها در دو شكل عرضه شده‌اند؛ اول مودم‌هايي كه با كمك سيم شبكه به كامپيوتر متصل مي‌شوند و 50-40 هزار تومان قيمت دارند و دوم مودم‌هاي بي‌سيم با قيمت 50 تا 100 هزار تومان. نمونه‌هاي بي‌سيم به كاربر آزادي عمل بيشتري مي‌دهند. بيشتر خدمات دهنده‌ها خودشان مودم مي‌فروشند اما با قيمت‌هاي بيشتر. مي‌توانيد همان مودم‌ها را با قيمت كمتر در بازار پيدا كنيد.
تجهيزات وايمكس گران‌تر است .همين باعث شده تا خيلي از كاربران همچنان به سراغ ADSL بروند و خبر برسد كه 70 درصد ظرفيت شبكه وايمكس خالي است. در طرح‌هاي فروش ويژه مي‌توانيد با پرداخت حق اشتراك يكجا مودم رايگان يا با تخفيف دريافت كنيد. اين يك فرصت ايده‌آل است. حالا به تجهيزات wifi مي‌رسيم؛ همان آنتن بزرگي كه گفتيم قيمت زيادي دارد. سرويس دهنده‌ها معمولا براي نصب اين آنتن 500 تا 600 هزار تومان دريافت مي‌كنند به همين دليل بهتر است هزينه آن را بين چند نفر تقسيم كنيد.
توصيه‌هاي دوستانه
با پرداخت حق اشتراك چند ماهه مي‌توانيد تخفيف‌هاي خوبي بگيريد. اين موضوع در مورد هر سه نوع سرويس صدق مي‌كند، پس فرصت را از دست ندهيد. نكته دوم به درد متقاضيان خريد ADSL مي‌خورد. در پروسه خريد اين سرويس مرحله‌اي به نام استعلام خط تلفن وجود دارد و در آن سرويس دهنده از طرف شما درخواستي براي مركز مخابراتي ارسال مي‌كند.
مخابرات بايد از نظر فني تاييد كند كه خط تلفن شما امكان ارائه ADSL را دارد. در اصطلاح به ‌اين كار «رانژه كردن» مي‌گويند. در بعضي موارد مشاهده شده كه اپراتورهاي چرب زبان واحد فروش قبل از انجام اين مرحله براي ارسال تجهيزات و گرفتن مبلغ قرارداد اقدام مي‌كنند. اگر خط شما به دليل استفاده از تجهيزات فيبرنوري قابليت ارائه خدمات را نداشت چه مي‌شود؟ يك فروشنده چرب زبان مي‌گويد ما دستگاه را از شما پس مي‌گيريم و هزينه را مسترد مي‌كنيم. آنها اين كار را به شرطي انجام مي‌دهند كه جعبه مودم را باز نكرده باشيد. موقع خريد سرويس وايمكس هم حواس‌تان به محدوده پوشش دهي باشد. در صورتي كه ساختمان‌تان در ميان چند ساختمان بلندتر قرار گرفته، چاره‌اي جز استفاده از تجهيزات پوشش دهي خارجي نيست. قيمت اين تجهيزات بالاست. پس قبل از اقدام به خريد سعي كنيد از پوشش دهي ساختمان خاطر جمع شويد.با پرداخت حق اشتراك چند ماهه مي‌توانيد تخفيف‌هاي خوبي بگيريد. اين موضوع در مورد هر سه نوع سرويس صدق مي‌كند، پس فرصت را از دست ندهيد. نكته دوم به درد متقاضيان خريد ADSL مي‌خورد. در پروسه خريد اين سرويس مرحله‌اي به نام استعلام خط تلفن وجود دارد و در آن سرويس دهنده از طرف شما درخواستي براي مركز مخابراتي ارسال مي‌كند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ساعت: ۰۹:۴۹:۴۳ توسط:علي خدارحمي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :